fredag 28. september 2012

En måned i Brasil!

Javel, en måned har gått i dette vakre landet Brasil.  Og for en måned det har vært! Har opplevd og lært mye nytt, blant annet å være på familieleir med godt fellesskap og gode verdier.

Helg nummer to drog vi avsted med buss og tog til Atibaia, noe forvirret og usikre på tider, steder og om vi kom frem i det hele tatt. Der møtte vi en misjonærfamilie som tok vel imot oss. Her er også en av den største seminar- og bibelskolen i Brasil, vakkert sted. Sønnen i huset, Joao, tok oss videre med på leir. Jeg har fått gleden av å være på ungdomsleir hvor vi fikk oppleve mange retreat hvor vi brukte tid med Gud, det gav tid til å sette seg ned å se på Guds fantastiske skaperverk og lese i bibelen. Jeg har fått erfart andres kultur innenfor kristendom, vi har snakket og bedd sammen i timesvis og delt forskjellige synspunkter som kommer frem av ulike kulturer. Den siste kvelden fikk vi sitte rundt et (stort) bål med mennesker som ikke snakker det samme språket som meg og lovprist med sang og bønn.

Det å få oppleve menigheten som vertsfamilien vår går i, i Santos, var et høydepunkt, en stor familie, som ikke hadde en kirke, men leide et lokale. Der skal jeg definitivt igjen!

Jeg har fått vært på fotballstadion i Santos, de vant 2-0 mot Flamingo på overtid. Jeg har vært i Rio og sett Christo Redentor (Jesus-figuren) og var på toppen Pao de Acucar (sukkertoppen). Vi har vært på mange blåturer, jeg har nikket, smilt og tatt tommelen opp, sagt "sim sim" (ja ja) og blitt med. Ingen her snakker engelsk, med unntak en gang i blant. I Salvador traff vi en gateselger som snakket norsk...

Men den aller største gleden har vært at jeg har fått dele hus med familien Almoinha. All takknemlighet til vertsmor som verter oss opp til vi triller, papegøyen som plystrer, Bruno som tar oss med ut, hushjelp som rer opp senger og far som smiler og klemmer!

Brasil har ikke sett det siste av Daniel Lyngstad!

Jeg kunne sagt så mye mer, men det tar vi en annen gang, fordi Gunhild er lei av å skrive nå.

Men nå er jeg klar for returen til Norge, og loffeturen tar kursen videre mot Haugesund!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar